Piecyki gazowe - kiedyś oznaczały niższe rachunki za podgrzewanie wody, obecnie bywają niebezpieczne. Mimo to nadal są powszechnie stosowane, m.in. w blokach na osiedlu Parkowym w Mrągowie. Czy piecyki gazowe pójdą na złom, by mieszkańcy czuli się bezpiecznie? Taki pomysł ma jeden z radnych.

Mieszkańcy osiedla Parkowego, jako jedni z ostatnich w Mrągowie, korzystają z piecyków gazowych. Sprawa dotyczy ponad 250 mieszkań. Tymczasem, tylko w ubiegłym sezonie grzewczym na terenie naszego miasta doszło do 14 podtruć tlenkiem węgla.

Możliwość zmiany tego stanu rzeczy pojawiła się w 2014 roku, a pomysł podłączenia do węzła cieplnego władze Spółdzielni Mieszkaniowej „Perspektywa” uzależniły od opinii mieszkańców. Minęły trzy lata, a nadal nie udało się dojść do porozumienia w tej sprawie.

Jest możliwość demontażu piecyków gazowych

W latach 2014-2015 Mrągowska Energetyka Cieplna we wszystkich blokach na osiedlu Parkowym przeprowadziła inwestycję polegającą na przekształceniu instalacji cieplnej z węzła grupowego na indywidualne. – Inwestycja była podyktowana komfortem cieplnym mieszkańców osiedla Parkowego. Chcieliśmy zrezygnować z centralnej regulacji ciepła wszystkich bloków, tak aby każdy budynek mógł sobie według życzenia regulować temperaturę centralnego ogrzewania. Po modernizacji pojawiła się również możliwość rozbudowania węzłów jednofunkcyjnych i dostarczenia ciepłej wody, w miejsce istniejących piecyków gazowych – mówi Zbigniew Kaszałowicz, dyrektor Zarządu Miejskiej Energetyki Cieplnej w Mrągowie.

Miejska Energetyka Cieplna jest gotowa do rozbudowy sieci cieplnej o możliwość podgrzewania ciepłej wody. – Jeśli wpłyną do nas wnioski o rozbudowanie węzłów, to nic nie stoi na przeszkodzie, by taką inwestycję wykonać. Tym niemniej nie spodziewamy się, że będzie to lawinowy napływ. W celu realizacji tego zadania potrzebna jest modernizacja instalacji ciepłej wody w budynku, należy przerobić rury w łazienkach, a to oznacza niemałe koszty – tłumaczy Zbigniew Kaszałowicz.

Lokatorzy są przeciwni. Spółdzielnia przychyla się do głosu większości

W marcu ubiegłego roku zarząd Spółdzielni „Perspektywa” przeprowadził wśród mieszkańców poszczególnych bloków ankietę na temat likwidacji piecyków gazowych i zasad sfinansowania tej operacji. Jak dowiedzieliśmy się, w ankiecie wzięło udział od 45 do 92 % mieszkańców w poszczególnych budynkach. Gotowych na zmianę było od 18 do 66 % lokatorów, „nie” pomysłowi powiedziało od 54 do 22 %.

– Wyniki te świadczą o braku jednoznacznego poparcia mieszkańców dla realizacji tego zamierzenia, co w efekcie spowodowało zawieszenie działań w tej sprawie – mówi Ryszard Niksa, prezes Spółdzielni Mieszkaniowej Perspektywa. – Mieszkańcy zostali poinformowani o wynikach ankiety poprzez ogłoszenia na klatkach schodowych. W sierpniu tego roku odbyło się spotkanie Rady Nadzorczej i Zarządu z mieszkańcami osiedla Parkowe, gdzie ponownie poruszono ten temat i w dalszym ciągu większość mieszkańców była przeciwna likwidacji piecyków.

Jak twierdzi radny miasta Mrągowo Dariusz Papiernik, ankieta była nieczytelna i wprowadzała w błąd. – Ankieta zawierała zdania wielokrotnie złożone i nie wynikało z niej jednoznacznie, jak będą pokryte koszty. Co więcej, czytając ją można było zrozumieć, że najpierw przez pięć lat mieszkańcy mają się składać na remont, a dopiero wtedy zostanie on przeprowadzony. Brak rzetelnej informacji spowodował, że temat upadł. Według mnie nie ma woli ze strony spółdzielni – podkreśla Dariusz Papiernik.

Czy mieszkańcy boją się kosztów?

Jak mieszkańcy tłumaczą odmowę? Jedni mówią, że zainwestowali już w nowe piecyki. Inni przekonują, że niedawno remontowali łazienki, mają nowe kafelki i boją się, że trzeba będzie je kuć. Są też tacy, dla których problemem są koszty. Wartość robót to około 2 tys. zł rozłożone na kilka lat. Problem mają Ci, którzy pomysł modernizacji popierają i swoje stanowisko argumentują względami bezpieczeństwa domowników.

– Spółdzielnia dysponuje niemałym funduszem remontowym, więc mogłaby pokryć część kosztów, co na pewno zachęciłoby mieszkańców osiedla do podjęcia decyzji o rezygnacji z piecyków gazowych. Rodzi się pytanie, dlaczego wymiana okien została dofinansowana, a nie chce się dofinansować wymiany piecyka, gdzie mówimy o bezpieczeństwie – z żalem przyznaje radny.

Jak czytamy w piśmie spółdzielni mieszkaniowej „Perspektywa”, był pomysł, by akcja wymiany piecyków gazowych była finansowana ze środków unijnych. Jednak audyt wykazał, że realizacja tego rodzaju zadania nie spełnia kryteriów określonych w RPO (4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych) i nie ma możliwości uzyskania dofinansowania.

Gazowe podgrzewanie wody jest niebezpieczne

Problem stanowią pozatykane kratki wentylacyjne i uszczelnione okna. Wielu mieszkańców bagatelizuje sprawdzanie przewodów kominowych i piecyków.

– Kilka lat temu na naszym osiedlu miało miejsce zatrucie czadem. Sąsiad w porę zareagował i uratował córkę – opowiada Dariusz Papiernik. – Ogrzewanie wody piecykami gazowymi jest bardzo niebezpieczne. W naszych mieszkaniach wymieniono okna, a wentylacja pamięta dawne czasy. O zatrucie, więc nie trudno.

Osiedle Parkowe nie jest jedynym, które nie pobiera ciepłej wody z sieci Miejskiej Energetyki Cieplej. W zasobach największej mrągowskiej spółdzielni są jeszcze m.in. budynki na ulicy Młynowej i Mrongowiusza, gdzie woda podgrzewana jest za pomocą piecyków gazowych.

Strażacy apelują o ostrożność

Każdego roku w sezonie grzewczym słyszymy i czytamy apele strażaków. W tym czasie tlenek węgla, potocznie nazywany czadem staje się najbardziej aktywny. Powodem są m.in. nieszczelne piecyki łazienkowe. Jak przekazała nam straż pożarna w Mrągowie, tylko w ubiegłym roku na terenie miasta doszło do 14 zgłoszeń, gdzie „cichy zabójca” dał o sobie znać. A gdyby tych niebezpiecznych sytuacji dało się uniknąć?

Podział lokatorów na zwolenników i przeciwników modernizacji sprawił, że temat utknął w martwym punkcie. Modernizacja będzie możliwa, kiedy wszyscy mieszkańcy przekonają się do zmiany piecyków gazowych na rury z ciepłą wodą. A może należałoby przekonać nieprzekonanych, że warto, by z kranów popłynęła ciepła woda z sieci miejskiej? W końcu bezpieczeństwo i ludzkie życie są najważniejsze.

mb


Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Komentarze  

# gość (IP: 31.0.*.37) 2017-11-19 08:27
Mieszkańcy nie tylko na parkowej korzystają z piecyków gazowych. Z tego co wiem to piecyki maja ludzie np. na Młynowej i Roosevelta. Proszę dokładniej przygotowywać się do pisania materiałów!!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Redakcja m24 (IP: 37.7.*.89) 2017-11-19 08:53
Wiemy o tym i wystarczy przeczytać artykuł, by dowiedzieć się, że piecyki są także m.in. na Młynowej i Mrongowiusza.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Parkowiak (IP: 188.146.*.225) 2017-11-17 19:22
Papiernik, Szmigiel, Moroz i cała reszta... Nikt z was radnym już nie zostanie. Czas na nowe twarze. Was już nie chcemy.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# ted (IP: 89.229.*.44) 2017-11-19 09:25
parkowiak, przyjdą młodzi i Mrągowo stanie się miastem miodem i mlekiem płynącym. Mrągowo nie jest oderwane od reszty kraju i działa na podstawie ustaw uchwalanych przez Sem a tam większość ma pis, taka jest prawda. No ale niech przyjdą do Rady młodzi, pożyjemy zobaczymy
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Mieszkanki Parkowego (IP: 104.223.*.98) 2017-11-17 18:25
Panie Papiernik proszę nie robić z ludzi "idiotów" - wypełniałyśmy tą ankietę. Jasno i konkretnie były określone koszty, zarówno remontu jak i późniejszych opłat za ciepłą wodę. Umiemy czytać i liczyć :-) A tak na marginesie z tego co słyszałam to Pan nawet nie mieszka już na naszym osiedlu....
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# pola (IP: 37.47.*.87) 2017-11-17 18:23
zlikwidowac piecyki
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Arturek (IP: 89.197.*.220) 2017-11-17 12:04
Swój chłop dobrze gada. Mam w swoim domu (bungalow z 2 sypialniami i salonem, plus kuchnia, oddzielna toaleta, łazienka i pokój-garderoba ) piecyk gazowy, który dostarcza ciepłą wodę oraz obsługuje centralne ogrzewanie sprzężone z termostatem poprzez Wi-Fi. W domu są czujniki CO2 na korytarzu oraz dymu w kuchni. Może w domu nie jest upalnie, ale temperatura 20*C mi wystarcza. Wystarczy się zainteresować nowymi rozwiązaniami technicznymi a nie burzyć to co dobrze działa i jest efektywne. Rzecz jasna każdy piecyk musi byc dobrze zainstalowany i podłączony, oraz raz do roku serwisowany, najlepiej przez producenta.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# swój chłop (IP: 178.4.*.57) 2017-11-16 18:56
Piecyki gazowe ,tak jak i kiedyś , tak i dziś "oznaczają tańsze podgrzewanie wody" i podobnie jak dawniej , tak i dziś są tak samo "bezpieczne" lub "niebezpieczne" i nic się tutaj nie zmieniło.
To samo można stwierdzić o kuchenkach gazowych..w nieodpowiednich rękach też są niebezpieczne..
O piecyki trzeba dbać i regularnie je serwisować , a kratki wentylacyjne zostawić drożne ,tak samo zresztą jak i w kuchni.
Oczywiście ,że na taką poważną wymianę to teraz nie pora..po ostatnim remoncie , większość mieszkańców była zmuszona zainwestować w remont łazienek i teraz na nowo wszystko "otwierać",wyda je się być kiepskim żartem..
I tak na marginesie..do Redakcji:- W łazience są "Płytki Ceramiczne" - nie "Kafelki" !!! A dokładniej to Glazura na ścianie i Terakota na podłodze i układa je "Glazurnik". A "kafelki , kafle" to "Kaflarz" formował i wypalał do pieca a "Zdun"układał je na piec kaflowy ;)
Pozdrowienia dla wszystkich parkowian!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Redakcja m24 (IP: 83.9.*.17) 2017-11-20 09:40
Jak podaje słownik języka polskiego PWN: kafelek to płytka ceramiczna używana do wykładania ścian i podłóg.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# swój chłop (IP: 94.219.*.49) 2017-11-21 01:23
(1)
Kafel – Wikipedia, wolna encyklopedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Kafel
"Kafle − wyrób ceramiczny służący do wykładania powierzchni pieców grzewczych, kuchennych i kominków. Kafle po uformowaniu z gliny są wypalane, a ich powierzchnia zewnętrzna pokrywana jest szkliwem.Rzemie ślnik wyrabiający kafle to kaflarz, a jego warsztat to kaflarnia."
Nie myślałem, że nowoczesny dziennikarz korzysta z pomocy Starego Słownika PWN...definicja się zgadzała w tamtych czasach ,kiedy to po te "kafle" w kunia z furmanką jeszcze jechali.. ale nie dziś.
Moim skromnym zdaniem ,pisząc dany artykuł ,to wypada mieć choć minimum wiadomości technicznych na jego temat , albo trzeba się po prostu lepiej przygotować.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# swój chłop (IP: 94.219.*.49) 2017-11-21 01:23
(2)
Chciałbym widzieć na własne oczy jak wchodzicie np."do węglewskiego" i kupujecie kafle... Albo opublikujcie choć jedno zdjęcie , łazienki w bloku na parkowym z kafelkami po remoncie ok. I jeśli znajdziecie pasujące według was "kafle" , to nie zapomnijcie spojżeć na rachunek ze sklepu budowlanego i co na nim jest napisane-nazwa towaru
Najszybciej byście kafle znaleźli na ścianach ,lub podłogach w starych poniemieckich kamienicach , dworkach no i oczywiście w pałacach... ale żeby w naszych blokach??!
Owszem ludzie często tak mówią , powtarzają blędnie rozumiejąc.. w dzisiejszych czasach kafelek , a płytka ceramiczna różnica jest widoczna gołym okiem, nawet dla laika
Po za tym , dla Profesljonalneg o Redaktora " Krytyka " nie powinna być obca ..Każdy ma prawo się pomylić , choć ten kto ma płacone za pisanie , raczej nie powinien , ale człowiek nie maszyna..
P.S. kafelek nie można " kuć " , można je " skuć " , "skuwać"
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# mieszkaniec os. park (IP: 89.229.*.44) 2017-11-16 20:23
popieram komentarze swojego chłopa i Jana, panie papiernik proszę nas mieszkańców osiedla parkowego nie naciągać na koszty.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# swój chłop (IP: 188.107.*.202) 2017-11-17 02:47
Dokładnie ..pan Papiernik się obudził nie w porę ,bo mógł o tym pomyśleć nieco wcześniej , podczas poprzedniej modernizacji , była ku temu okazja ..a teraz niech sobie czujnik czadu kupi , abo i dwa nawet ,jak się tak boi i niech wreszcie da ludziom pomieszkać trochę w ciszy i spokoju.
Ja to w ogóle nie rozumiem , tego nagłego ataku paniki i strachu przed piecykami...
W domach i budynkach gospodarczych na całym świecie korzysta się z tego typu rozwiązań , stosowane są np."Junkersy gazowe" dwu funkcyjne , które ogrzewają wodę zarówno z kranu jak i w grzejnikach i są w pełni bezobsługowe

Panie Papiernik - To co w następnej kolejności?? Solary na dachy , czy może Windy ?! A może Schody Zewnętrzne Przeciwpożarowe , w piwnicy Sala Operacyjna i Lądowisko Helikoptera na dachu..a tak dla bezpieczeństwa ;)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# wiktor (IP: 89.229.*.44) 2017-11-17 17:48
masz rację, papiernik był przewodniczącym rady nadzorczej SM Perspektywa w poprzedniej kadencji i co wtedy coś tego tematu nie poruszał, ale jasne, za rok wybory samorządowe i trzeba czymś panie papiernik się wykazać, daruj sobie panie papiernik.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# Jan (IP: 89.229.*.189) 2017-11-16 17:48
Wystarczy wymienić piecyk.Nowoczes ne piecyki są bezpieczne,posi adają zabezpieczenia. Gdy nie ma wentylacji to nie [odpali].No i kupić czujnik. Koszt czujnika to 20-100 zł.Ciepła woda z MPEC jest droższa i jeden miesiąc jest bez ciepłej wody.No i koszty ponownych remontów łazienek.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# h2o (IP: 89.231.*.142) 2017-11-17 09:10
...no z tym brakiem ciepłej wody to ktoś pojechał ;) no chyba, że jest to trzynasty miesiąc ...
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
# mex (IP: 5.172.*.54) 2017-11-16 23:07
Mam pytanie, który miesiąc w roku jest bez ciepłej wody? Korzystam z ciepłej wody dostarczanej przez MPEC od wielu lat i nie zauważyłem żeby kiedykolwiek były przerwy w dostawie trwające cały miesiąc.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
EcoJazda

Sonda

Czy weźmiesz udział w tegorocznych wyborach samorządowych

Tak - 87.1%
Nie - 10.5%
Nie podjąłem(-ęłam) decyzji - 1.8%

Głosów ogółem: 171
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się w: marzec 2, 2018
X Zamknij
X Zamknij
McDonald`s czerwiec